وظایف مدیریت منابع انسانی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
وظایف مدیریت منابع انسانی

مدیران منابع انسانی ناظر بر عملکردها و وظایفی هستند که توسط تیم منابع انسانی انجام می شود. آنها معمولاً به عنوان پیوندی بین مدیریت سازمان و کارمندان  تلقی می شوند، زیرا کار آنها دامنه مشاوره در زمینه برنامه ریزی استراتژیک با مدیران ارشد تا جذب، مصاحبه و استخدام کارمندان جدید را در بر می گیرد.

به این ترتیب، مدیران منابع انسانی متخصصانی هستند که با مدیریت وظایف اداری مسئول جذب، ایجاد انگیزه و حفظ شایسته ترین استعدادها هستند.

به دلیل ماهیت نظارتی این موقعیت، از مدیران منابع انسانی خواسته شده است تا از جمله بسیاری از کارهای دیگر از جمله خدمات مربوط به کارمندان، انطباق مقررات و روابط کارمندان را مدیریت کنند. ما در این مقاله قصد داریم مسئولیت ها و وظایف مدیریت منابع انسانی را با هم بررسی کنیم. امیدوارم تا آخر مقاله با وان ریمایند  همراه باشید.

 

وظایف مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت منابع انسانی

شرح وظایف و مسئولیت های مدیر منابع انسانی

مدیران منابع انسانی مسئولیت اطمینان از تحقق کل مدیریت، هماهنگی و ارزیابی برنامه های منابع انسانی را بر عهده دارند. بنابراین، مسئولیت های اساسی شغلی آنها شامل موارد زیر است:

  • تشویق و پاداش

مدیران منابع انسانی جهت جبران خسارت و منافع متخصصان را راهنمایی می کنند. مدیران منابع انسانی برنامه های استراتژیک جبران خسارت را توسعه می دهند، سیستم های مدیریت عملکرد را هماهنگ می کنند و مذاکرات را برای مراقبت های بهداشتی گروه نظارت می کنند. نمونه هایی از مسئولیت های مدیر منابع انسانی شامل نظارت بر رعایت قانون مرخصی خانواده و پزشکی و پایبندی به مقررات محرمانه بودن پرونده های پزشکی کارمندان است.

  • استخدام و گزینش 

مدیران منابع انسانی راه حل های استراتژیک را برای پاسخگویی به تقاضای نیروی کار و روند نیروی کار رائه می دهند. یک مدیر استخدام در واقع بر مراحل استخدام و انتخاب نظارت دارد.

با این حال، یک مدیر منابع انسانی مسئولیت اصلی تصمیمات مربوط به سازمان را بر عهده دارد زیرا این امر مربوط به استخدام و حفظ کارکنان مستعد است. به عنوان مثال، یک مدیر منابع انسانی در یک شرکت مراقبت های بهداشتی ممکن است از دانش خود در مورد کمبود پرستار برای تدوین استراتژی حفظ کارمندان یا حفظ سطح کارکنان فعلی استفاده کند.

این استراتژی ممکن است شامل ایجاد یک برنامه تشویقی برای پرستاران یا ارائه آموزش متقابل به پرستاران باشد تا بتوانند در تخصص های مختلف گواهینامه بگیرند تا برای سازمان ارزش بیشتری کسب کنند.

مدیران منابع انسانی مسئول این امر معمولاً مراحل استخدام و گزینش و همچنین جبران خسارت و مزایا را برای یافتن راه های جلب نظر متقاضیان با صلاحیت بالا را بررسی می کنند.

 

  • آموزش و توسعه

آموزش و توسعه کارمندان شامل استخدام جدید، آموزش رهبری و توسعه حرفه ای است. مدیران منابع انسانی نیازهای دوره ای را ارزیابی می کنند تا مشخص کنند چه زمانی آموزش لازم است و نوع آموزش لازم برای بهبود عملکرد و بهره وری کارکنان را تعیین می کنند. مدیران سوابق عملکرد کارکنان را بررسی می کنند تا در جاهایی که کارکنان می توانند از طریق آموزش هایی مانند سمینارها یا کارگاه های آموزشی مهارت های شغلی را بهبود بخشند. 

آنها همچنین نقش اساسی در اجرای استراتژی توسعه کارکنان و برنامه ریزی جانشینی بر اساس آموزش و توسعه حرفه ای دارند. برنامه ریزی جانشینی به دانش مدیر در مورد توسعه کارکنان، آموزش و نیازهای آینده شغلی بستگی دارد تا مسیرهای شغلی را برای کارمندانی که استعداد و میل به تحرک رو به بالا را نشان می دهند، طراحی کند.

  • روابط کارمندان

اگرچه متخصص روابط کارمندان مسئولیت تحقیق و حل و فصل مسائل محل کار را بر عهده دارد، اما مدیر منابع انسانی مسئولیت نهایی حفظ روابط کارفرما و کارمند از طریق استراتژی های موثر روابط کارکنان را بر عهده دارد.

 

یک استراتژی موثر روابط کارمندان شامل مراحل خاصی برای اطمینان از رفاه عمومی کارکنان است. همچنین تضمین می کند که کارمندان از یک محیط کار ایمن و عاری از تبعیض و آزار برخوردار هستند. مدیران منابع انسانی برای مشاغل کوچک تحقیقات محل کار را انجام می دهند و شکایات کارمندان را حل می کنند.

برخی دیگر از وظایف مدیریت منابع انسانی را نام ببرید:

  • برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل فعالیتها و اقدامات بخش منابع انسانی
  • کمک به توسعه اهداف و سیستم های بخش منابع انسانی
  • تدوین و مدیریت برنامه های منابع انسانی که مربوط به پرسنل شرکت است.

این مسئولیت ها شامل دستیابی به وظایف زیر است:

  1. ایجاد و بازنگری در شرح وظایف
  2. بررسی سالانه حقوق و دستمزد
  3. اجرای و بازنگری برنامه های شرکت
  4. تهیه، تجزیه و تحلیل و به روز رسانی بودجه حقوق و دستمزد شرکت
  5. انجام مشاوره جهت گیری جدید کارمندان و روابط کارکنان
  6. نظارت بر مصاحبه ها
  7. نگهداری سوابق و گزارشات بخش
  8. شرکت در جلسات کارکنان اداری
  9. نگهداری دایرکتوری شرکت و سایر نمودارهای سازمانی
  10. توصیه سیاست ها، رویکردها و رویه های جدید
  11. تدوین، تحلیل و به روزرسانی برنامه ارزیابی شرکت
  12. تدوین، تجدید نظر و توصیه سیاست ها و رویه های پرسنل
  13. حفظ و تجدید نظر در دفترچه راهنمای شرکت در زمینه سیاست ها و رویه ها
  14. حفظ برنامه های مثبت
  15. نظارت بر تلاش های استخدام برای همه پرسنل، از جمله نوشتن و قرار دادن آگهی های استخدام

اگرچه در سازمانهای کوچکتر، مدیران منابع انسانی ممکن است مسئول همه وظایف فوق الذکر باشند، اما متخصصین منابع انسانی در سازمانهای بزرگتر وظایف تخصصی تری دارد. به عنوان سرپرست، مدیران منابع انسانی مسئولیت نظارت بر کلیه کارکنان بخش منابع انسانی را دارند که شامل مدیریت عملکرد کارکنان منابع انسانی است.

به عنوان مثال، آنها در موقعیتی هستند که میتوانند بر اساس تجزیه و تحلیل بهره وری کارگران، به رهبری سازمان توصیه کنند. ارزش آنها اغلب در حالی مشخص می شود که آنها روشهایی را برای به حداکثر رساندن ارزش کارکنان سازمان شناسایی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که از تمام منابع انسانی هرچه بیشتر استفاده می شود.

پیشنهاد می کنیم ۱۴ نکته ی اساسی در مدیریت منابع انسانی را مطالعه کنید.

آنچه برای تبدیل شدن به یک مدیر منابع انسانی لازم است.

مدیران منابع انسانی مهارت های تصمیم گیری، تفکر استراتژیک، رهبری، رفتارهای بین فردی و اخلاقی بسیار خوبی دارند. فراتر از این صفات، مدیران منابع انسانی باید در زمینه تخصص خود به خوبی آموزش ببینند.

مدیران منابع انسانی معمولاً دارای مدرک لیسانس مدیریت منابع انسانی هستند، اگرچه بسیاری از کارفرمایان مدیران منابع انسانی خود را به داشتن مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت منابع انسانی ترجیح می دهند.

کلام آخر

کارمندان یک شرکت مهمترین سرمایه شرکت به حساب می آیند. اما برای حفظ این سرمایه باید راهکارها و خدمات و آموزش هایی را برای آن در نظر گرفت.

مدیریت کارکنان و رسیدگی به نیازهای آن ها نیازمند یک مدیریت با تجربه و حرفه ای است تا بتواند کارکنان را با توجه به نیاز سازمان مدیریت و آموزشهای لازم را جهت ارتقای آن ها و سازمان در نظر بگیرد.

در بالا مختصری از شرح وظایف مدیریت منابع انسانی را باهم بررسی کردیم امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.