هدف گذاری چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
هدف گذاری چیست؟

تعیین هدف در همه جای جهان وجود دارد. ما اهداف شغلی، سلامتی و زندگی خود را به طور کلی تعیین می کنیم. جامعه مدرن همیشه ما را تشویق می کند تا در مورد نقطه عطف بعدی فکر کنیم. با این حال، آنچه به اندازه کافی درباره آن فکر نمی کنیم، علم و استراتژی نحوه دستیابی به اهداف است. هدف گذاری فرآیند برداشتن گام های فعال برای دستیابی به نتیجه دلخواه است.

شاید آرزوی شما این باشد که یک معلم، موسیقی دان یا فیزیوتراپیست شوید. هر یک از این رویاها شامل تعیین و رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ است. هر یک از این اهداف اصلی را می توان به اهداف کوچکتر و قابل دستیابی تقسیم کرد که شما را به سمت موفقیت سوق می دهد. یکی از موثرترین راه های ایجاد انگیزه، تعیین اهداف برای خودتان است. با این حال، نوع و کیفیت اهدافی که تعیین می کنید بر میزان عملکرد آنها تأثیر می گذارد. با وان ریمایند باشید تا در این مقاله شما را با هدف گذاری، نحوه انتخاب هدف و اهمیت و ضرورت هدف گذاری آشنا کنیم.

فواید هدف گذاری در زندگی
هدف گذاری چیست؟

هدف گذاری

اهداف بخشی از هر جنبه شغلی و زندگی است و احساس هدایت، انگیزه، تمرکز و روشن شدن موضوع را فراهم می کند. بنابراین، یک هدف شامل معیار کمک به تمرکز تلاش و افزایش شانس دستیابی به آنچه می خواهید است.

تعیین هدف شامل تدوین یک برنامه عملی است که برای ایجاد انگیزه و هدایت فرد یا گروهی به سمت هدف طراحی شده است. تعیین هدف می تواند با معیارهای تعیین هدف (یا قوانینی) مانند معیارها هدایت شود. تعیین هدف یکی از مولفه های اصلی توسعه شخصی و مدیریت است.

هدف گذاری چیست؟

تعیین هدف انگیزه ای قدرتمند است. هدف یک عمل برای دستیابی به یک استاندارد خاص مهارت، معمولاً در یک مدت زمان مشخص است. آنها سطح صلاحیتی هستند که ما می خواهیم به آنها برسیم و از طریق آن عملکرد فعلی خود را ارزیابی می کنیم.

هدف گذاری فرایندی است که در آن به اهداف می رسیم. زندگی هر فرد به روند انتخاب اهداف برای پیگیری بستگی دارد. اگر منفعل بمانید، به عنوان یک انسان رشد نمی کنید. اهداف آگاهانه بر عمل تأثیر می گذارند و رفتار آگاهانه انسان هدفمند است و توسط اهداف فردی تنظیم می شود. به بیان ساده، ما باید تصمیم بگیریم که چه چیزی برای رفاه خودمان مفید است و برای رسیدن به آن اهداف تعیین کنیم.

فواید هدف گذاری در زندگی
هدف گذاری چیست؟

چرا تعیین هدف مهم است؟

تعیین اهداف باعث افزایش انگیزه و تعهد سازمانی کارکنان می شود. علاوه بر این، اهداف بر شدت اقدامات و احساسات ما تاثیر می گذارند. هرچه هدفی دشوارتر و با ارزش تر باشد، تلاش ما برای دستیابی به آن شدیدتر خواهد بود و موفقیت بیشتری را نیز در پی دستیابی به موفقیت تجربه می کنیم.

از طریق تجربه موفقیت و احساسات مثبت همراه آن، اعتماد به نفس و اعتقاد به توانایی های خودمان رشد می کند. مشارکت در تعیین هدف جستجوی استراتژی های جدید برای کمک به موفقیت را فراهم می کند. یافتن روش های جدید برای استفاده از مهارت های ما و فشار آوردن به توانایی های ما، دانش مربوط به وظیفه را افزایش می دهد در حالی که باعث افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس می شود.

تعیین هدف شامل برنامه ریزی برای آینده است. تعیین هدف و برنامه ریزی مهارت گرا به طور قابل توجهی بهزیستی ذهنی را در کسانی که در یک برنامه مداخله هدف گذاری شرکت می کنند، بهبود می بخشد. تفکر مثبت در مورد آینده توانایی ما را در ایجاد اهداف تقویت می کند و اقدامات لازم برای دستیابی به آنها را در نظر می گیرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله برنامه ریزی چیست را مطالعه کنید.

برنامه ریزی به طور مثبت بر کنترل ادراک شده ما در نتایج هدف و آینده ما تاثیر می گذارد. بعلاوه، هدف گذاری و دستیابی به هدف می تواند باعث توسعه یک مرکز کنترل داخلی شود. در جایی که افراد با یک منبع کنترل خارجی معتقدند که نتایج مثبت و منفی هم نتیجه تاثیرات بیرونی است، هم افرادی که دارای منبع کنترل داخلی هستند معتقدند که موفقیت توسط اعمال و مهارت های خود تعیین می شود.

نحوه انتخاب هدف

مردم هر روز اهداف تعیین می کنند. آنها برای بهبود نمرات خود، کاهش وزن، جمع آوری پول، دویدن در مسابقه یا یادگیری مهارت جدید اهداف تعیین میکنند، اما چگونه آنها این اهداف را انتخاب می کنند؟ دوستان شما ممکن است اهدافی را برای تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال بهتر، ورود به هاروارد یا از دست دادن ۲۰ کیلو وزن داشته باشند. برخی از افراد دوست دارند همان اهدافی را که دوستانشان تعیین می کنند یا به دیگران اجازه می دهند برای آنها اهدافی تعیین کنند اما این افراد معمولاً به اهداف خود نمی رسند. برای انتخاب هدف باید بدانید که چه چیزی برای شما مناسب است.

نحوه انتخاب هدف
سوال هایی که باید برای نحوه انتخاب هدف از خودتان بپرسید:
  • نقاط قوت و ضعف من چیست؟
  • دوست دارم در چه زمینه هایی پیشرفت کنم؟
  • آیا مورد جدیدی وجود دارد که دوست داشته باشم یاد بگیرم؟
  • برنامه های من برای آینده چیست؟

پاسخ شما به این سوالات می تواند به شما در انتخاب هدف کمک کند. به سادگی پاسخ های خود را یادداشت کنید، و سپس نقطه ضعف هایی را که می خواهید بهبود ببخشید یا مورد جدیدی را که دوست دارید یاد بگیرید، انتخاب کنید و آن را به عنوان هدف بازنویسی کنید.

راهنمایی برای انتخاب هدف

  1. برای شروع یک هدف انتخاب کنید. اهداف بیش از حد می توانند شما را تحت فشار قرار دهند.
  2. هدفی را انتخاب کنید که به معنای واقعی باشد، نه هدفی که انجام آن فقط آسان باشد.
  3. هدفی را انتخاب کنید که به نوعی به شما کمک کند.
  4. هدفی را انتخاب کنید که وقت داشته باشید آن را انجام دهید.

هدف گذاری در زندگی شخصی

بین انگیزش از خود، اهداف شخصی و موفقیت ارتباط زیادی وجود دارد. برای داشتن انگیزه مناسب، و در واقع دستیابی به آن، کمک می کند تا مدتی را صرف تفکر در مورد اهداف شخصی خود و آنچه می خواهید در زندگی خود بدست آورید، کنید. آنچه می خواهیم به آن دست یابیم، برای ما شخصی است و ممکن است در طول زندگی تغییر کند. به عنوان مثال، در مدرسه ممکن است بخواهید نمرات خوبی کسب کنید، سپس بعداً بخواهید در آزمون رانندگی خود قبول شوید یا شغل پیدا کنید. اگر می خواهید به آرزوهای خود برسید، مهم است که اهداف مشخصی برای خود تعیین کنید.

رابطه موفقیت و اعتماد به نفس

به طور کلی، هرچه افراد به موفقیت بیشتری دست یابند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. هرچه اعتماد به نفس افزایش می یابد، توانایی دستیابی به اهداف دیگر نیز افزایش می یابد. برعکس، هنگامی که افراد نتوانند به اهداف خود برسند عزت نفس و اعتماد به نفس می تواند آسیب ببیند و این امر بر انگیزه آنها برای دستیابی بیشتر تاثیر می گذارد.

هدف گذاری اسمارت
هدف گذاری چیست؟

درک رابطه بین انگیزه شخصی، تعیین هدف شخصی و موفقیت به شما کمک می کند تا اهداف شخصی واقع بینانه ای تعیین کنید، که به نوبه خود به شما امکان می دهد در بلند مدت به اهداف بیشتری دست پیدا کنید. برای اطلاع از سطح انگیزه خود مسابقه دهید. اهداف شخصی می تواند جهت گیری طولانی مدت و انگیزه کوتاه مدت را فراهم کند. اهداف به ما کمک می کنند تا بر آنچه می خواهیم باشیم یا جایی که می خواهیم با زندگی خود برویم تمرکز کنیم. آنها می توانند راهی برای استفاده از دانش، و مدیریت زمان و منابع باشند، بنابراین شما می توانید بیشترین استفاده را از پتانسیل زندگی خود داشته باشید.

با تعیین اهداف شخصی کاملاً مشخص، می توانید دستاوردهای خود را بسنجید و پیشرفت خود را از نظر دور نگه دارید. اگر در یک مرحله نتوانید به نتیجه برسید، می توانید وضعیت خود را دوباره ارزیابی کنید و رویکردهای جدید را امتحان کنید. حفظ اهداف زندگی به طور واضح و مشخص و به روز شده با تغییر شرایط و تحولات، یکی از قدرتمندترین راه ها برای ایجاد انگیزه در طول زندگی است.

اهداف زندگی

شرایط و اولویت های شما در طول زندگی تغییر خواهد کرد. شما ممکن است در سن ۴۰ سالگی متوجه شوید که هرگز قرار نیست پیانیست کنسرت شوید همانطور که از ۱۹ سالگی برنامه ریزی کرده بودید. با این حال، چیزهای دیگری وجود دارد که می توانید در عوض به دست آورید، و هنوز هم می توانید پیانوی خود را بهبود ببخشید بازی کردن و لذت بردن از آن. هنگامی که به اهداف زندگی خود فکر می کنید، ایده خوبی است که آنها را چالش برانگیز و هیجان انگیز کنید. نقاط قوت خود را بر پایه آنها قرار دهید اما آنها را مربوط به خود و در نهایت قابل دستیابی کنید.

هدف شما در آینده چیست؟ دسته بندی اهداف زندگی مفید است:

  • اهداف دانشگاهی: می خواهید به چه دانش و یا مدارکی دست یابید؟
  • اهداف شغلی: دوست دارید حرفه شما به کجا برسد، می خواهید به چه سطحی برسید؟
  • اهداف پولی: در یک دوره مشخص از زندگی خود قصد دارید چه چیزی بدست آورید؟
  • اهداف اخلاقی:آیا می خواهید بخشی از وقت خود را داوطلب کنید و یا درگیر رویدادهای محلی، سیاست و غیره شوید؟
  • اهداف خلاقانه: چگونه می خواهید خلاقانه یا هنری پیشرفت کنید؟
  • اهداف شخصی: دوست دارید زندگی شخصی شما در آینده چگونه باشد؟
  • اهداف بدنی: آیا می خواهید مهارت خود را در یک ورزش خاص یا فعالیت بدنی دیگر گسترش دهید؟

هنگامی که به اهداف زندگی خود فکر کردید، می توانید شروع به برنامه ریزی برای دستیابی به بهترین اهداف کنید. برای خود اهداف کوچک تری تعیین کنید. ده سال دیگر خواهم بود… پنج سال دیگر خواهم بود… و غیره

هدف شما در آینده چیست ؟
هدف شما در آینده چیست ؟

نمونه هدف گذاری

اگر یکی از اهداف زندگی شما نوشتن کتاب است، برنامه شما ممکن است این باشد:

  1. ۵ سال دیگر – کتاب من را منتشر کنید
  2. ۴ سال دیگر – اولین پیش نویس کتاب را تمام کنید
  3. ۳ سال دیگر – یک مدرک دانشگاهی در زمینه نویسندگی خلاق را کامل کنید
  4. ۱ سال دیگر – طرح کلی کتاب را تهیه کنید
  5. ماه آینده – درباره ایده ها فکر کنید و درباره داستان کتاب تحقیق کنید
  6. این هفته – دو کتاب بخوانید و در مورد دوره های دانشگاه تحقیق کنید.

اگرچه این مثال یک طرح کلی ساده از یک هدف اصلی زندگی است، اما باید به شما ایده دهد که چگونه می توانید اهداف بزرگ را ساختار دهید و اهداف فرعی را که باید در طول مسیر به آنها برسید، انجام دهید.

اهمیت و ضرورت هدف گذاری

  • اهداف یک نقشه راه برای موفقیت ایجاد می کنند.
  • اهداف راهی هستند که زندگی خود را به سمت آنها هدایت می کنید.
  • اهداف نقطه شروع و مقصدی برای رسیدن به شما می دهند.
  • اهداف مکتوب به شما کمک می کند ببینید کجا می روید، چه تغییراتی باید ایجاد کنید و آیا به سمت چیزی که در ذهن دارید پیش می روید.
  • برای رسیدن به اهداف زندگی خود، باید فداکاری کنید، متعهد بمانید، بر چالش ها غلبه کنید و برنامه های خود را عملی کنید.
  • اهداف به شما کمک می کنند تا توجه خود را بر هدف خود متمرکز کنید و آن را آرزوی غالب خود قرار دهید.
  • وقتی هدف مشخصی داشته باشید، شما را در راه دستیابی برای موفقیت واقعی قرار می دهد.
  • یک هدف خاص شما را در محافل دور نمی زند. هدف شما را در یک اقدام مستقیم قرار می دهد.
  • دستیابی به هدف نیاز به یک اخلاق کاری متعهد، متمرکز و سازگار دارد تا رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کند.
  • روند نوشتن اهداف شما به شما کمک می کند آنچه را که می خواهید انجام دهید روشن کنید، اهمیت پیگیری آنها را درک کنید و خود را متعهد به تحقق آنها کنید.
  • اهداف فقط در صورتی ارزش دارند که به شما در پیشرفت خود یا دیگران کمک کنند.
  • وقتی پیشرفت اهداف خود را اندازه می گیرید، در مسیر خود قرار می گیرید، تاریخ های هدف خود را می بینید و هیجان موفقیت را تجربه می کنید که شما را برای رسیدن به اهداف خود سوق می دهد.
  • راز دستیابی به اهداف خود این است که شروع کنید.
  • وقتی اهداف عملی را تعیین می کنید اطمینان حاصل کنید که با دید کلی شما مطابقت دارند.
  • هدفی که ارزش پیگیری آن را داشته باشد چیزی نیست که هرکسی بتواند به راحتی از رسیدن به آن با شما صحبت کند.
  • تعریف اهداف خود در نوشتن آنها را تحت تأثیر قلب و ذهن شما قرار می دهد.
  • اهداف هر یک قدم به ثمر می رسند.
  • هنگامی که خود را به دید خود متعهد می کنید و آن را در اهداف قابل دستیابی بیان می کنید، انگیزه اینکه کجا می روید و چگونه پیش بینی می کنید به آنجا برسید را برای خود فراهم می کنید.
  • اهداف به شما کمک می کنند اولویت ها را تعیین کنید و شما را به تمرکز بر روی آنچه مهم است هدایت می کند.
  • تعیین اهداف در هفت حوزه زندگی (معنوی، جسمی، مالی، رابطه ای، اجتماعی، شغلی و ذهنی) شما را قادر می سازد تا با قدرت زندگی کنید.

پیشنهاد می کنیم نرم افزار هدف گذاری وان ریمایند را دانلود کنید.

چند درصد مردم دنیا هدف دارند؟

بر اساس تحقیقاتی که دانشگاه سندفورد آمریکا انجام داده است. ۹۷ درصد مردم کره زمین هیچ هدفی برای زندگی می‌کنند. بیشتر افراد به دلیل اینکه نمی دانند هدف چیست؟ و چگونه می توانند به آن دست پیدا کنند و چه تاثیری در زندگیشان دارد هدف ندارند.

نتیجه گیری

هر یک از ما شاید در زندگی رویاهایی داریم و احساس می کنیم هیچ وقت نمی توانیم به آن ها برسیم. اما اگر برای رسیدن به رویا ها و اهداف خود برنامه ریزی کنیم و در مورد راههای دستیابی به آن ها تحقیق کنیم و دست از تلاش برنداریم می توانیم به اهداف خود برسیم. در مقاله بالا هدف گذاری و راههای رسیدن به اهداف و چگونگی دستیابی به اهداف را برای شما بررسی کردیم امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.