مهارت های مدیریت پروژه

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
مهارت های مدیریت پروژه

در این مقاله وان ریمایند خلاصه ای از ۱۰ مهارت مدیریتی اشاره شده است که هر مدیر پروژه موفقی برای اینکه مهارت و تخصص خود را نشان دهد، باید آنها را داشته باشد. این مهارت های مدیریت پروژه بر اساس استانداردهای بین المللی مدیریت پروژه شناسایی شده اند. آنها را یاد بگیرد تا متخصص و کارا باشید.

۱۰ مهارت مدیریت پروژه که باید داشته باشید

مهارت خواندن، نوشتن و حساب سریع، دقیق و واضح

هر مدیر پروژه باید به خوبی بتواند مهارت های پیشرفته خواندن، نوشتن و ریاضی را به کار گیرد. باید بتواند یک پیشنهاد را بخوانید و بلافاصله مسائل فنی یا حقوقی موجود در متن را درک کند. باید بتواند خلاصه ای از پروژه را بنویسید که همه افراد تیم بتوانند آن را درک کنند و با آن کار کند. باید بتواند ریاضیات بودجه و هزینه ها را تأیید کند، خطاها را ببینید که قبل از اینکه به یک مشکل بزرگتر تبدیل شوند.

مدیریت فرآیند

مدیریت فرایند یکی از ۱۰ مهارت مدیریت پروژه است که شامل توانایی نقشه برداری از فرآیندهای حیاتی و کنترل در اکوسیستم پروژه است. مهمترین فرآیندهای شرکت شما کدامند؟ برای بسیاری، فرآیندهای تجاری شامل موارد زیر است:

  • منابع
  • صورتحساب
  •  راه اندازی پروژه
  • تحویل پروژه
  • بودجه بندی
  • بررسی ها، گزارش ها و ارزیابی ها

شروع پروژه

شروع پروژه ها به طور موثر برای هماهنگی با چشم انداز و رویکرد پروژه است. قبل از اینکه یک پروژه وجود داشته باشد، کسی باید اولین قدم را بردارد این یک جلسه رسمی، یک سند رسمی شروع پروژه، یک برنامه، و یک شروع است. تا افراد گروه بتوانند از نحوه کار و پروژه مطلع شوند.

برنامه ریزی

برنامه ریزی پروژه معماری دوره ای است که اهداف را برآورده می کند. برنامه ریزی صحیح یعنی همه چیز از بزرگ گرفته تا کوچک تعیین شود. برنامه ریزی آشکاری در مقیاس وسیعی وجود دارد که برای ایجاد برنامه های جلسات، بیانیه های کار، برآوردها، جدول زمانی، برنامه های منابع و خلاصه گزارشات لازم است. مهارت برنامه ریزی مدیریت پروژه برای تسلط بر آن، باید به حدی باشد که شما همیشه ده قدم جلوتر باشید و همیشه بدانید “قدم بعدی” چیست.

مهارت مدیریتی
مهارت مدیریتی

زمانبندی

زمانبندی توانایی تعیین توالی افراد مناسب در پروژه شما در زمان مناسب است. زمانبندی پروژه به معنای ایجاد تقویمی است که نشان می دهد چه کسی و چه زمانی چه کاری انجام می دهد. این برنامه زمانبندی یک ساختار تجزیه و تحلیل کار در اکسل، یک نمودار در ابزار برنامه ریزی پروژه مورد نظر شما یا هر شکل دیگری از برنامه زمانبندی پروژه می باشد. مدیران پروژه وظیفه تعیین نقاط عطف پروژه را بر عهده خواهند داشت، مشخص می کنند چه زمانی کارها باید انجام شود و چه وظایفی را به دیگران بدهند.

قدرت برنامه ریز خوب این است که تعیین می کند چه کسی در ساعت های مختلف، در روزهای مختلف، در کارهای مختلف نماینده تیم شما است. برنامه ریز به شما کمک می کند تا از مشکلات معمول برنامه ریزی، مانند سردرگمی کارکنان، شیفت ها و کارهای خارج از وقت اضافه کاری جلوگیری کنید.

یک مدیر باید نیروی انسانی تیم خود را تقسیم کند تا تمام نقش ها، وظایف و مسئولیت ها را برآورده کند. به عنوان مثال اگر افراد برای تعطیلات آخر هفته در محل مورد نیاز باشند، یک زمان مشخص می کند که چه کسانی در هر شیفت شرکت کند.

ایجاد اسناد

ایجاد اسناد و بررسی مستندات باید قابل ضبط باشد تا توسط دیگران قابل دسترسی و بررسی باشند. برای یک مدیر، دانستن چگونگی انجام مستندات بسیار مهم است.

مدیریت وظیفه

برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پیشرفت و کیفیت وظایف و جهت یابی در مدیریت وظایف، به نوعی مهارت خاص نیاز دارد به گونه ای که انواع مختلف کارکنان را آگاه و راهنمایی کند. تهیه لیست، استفاده از ویرایشگرهای متن، متدولوژی های، ایجاد صفحه گسترده، رویکردهای مبتنی بر تیم و حتی مقاله همه از وظایف مدیریت وظیفه است. مدیریت عالی کار می تواند باعث افزایش بهره وری، کاهش خطاها و به روز نگه داشتن همه افراد شود، بنابراین این به عهده مدیر پروژه است که از بهترین روش مدیریت کار برای شرایط استفاده کند.

کنترل پروژه

کنترل پروژه شامل هزینه، برنامه، دامنه و نظارت و مدیریت ذینفعان است. این وظیفه یک مدیر پروژه است که پروژه آنها را از حد بودجه و محدودیت های زمانی و هزینه ای را تعیین کند.

کنترل پروژه شامل جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل پروژه به منظور پیش بینی و تاثیرگذاری در هزینه های مالی و زمانی مورد نیاز برای یک پروژه خاص است. هنگامی که محدودیت ها تایید شد، وظیفه مدیر این است که اطمینان حاصل کند که هیچ چیز از کنترل خارج نمی شود. هر مدیر می داند که هیچ پروژه ای “۱۰۰٪ کامل نیست”. همیشه کارهای بیشتری باید انجام شود. کنترل های مناسب به ایجاد محدودیت در یک پروژه کمک می کند تا در نهایت به هاله ای از ابهام تبدیل نشود.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک شامل شناسایی و ارزیابی در برابر پروژه است. مهارت برای مدیریت ریسک موثر واقعاً تجربه می خواهد. دانستن اینکه چه چیزی ممکن است اشتباه باشد. و داشتن فروتنی برای جلب نظر تیم خود و همچنین مهارت اینکه ابتدا ریسک را شناسایی کند، شانس بیشتری برای جلوگیری از وقوع ریسک دارد. برای شناسایی ریسک باید یک برنامه ریسک برای آنچه در مورد آنها کار می کنید، دنبال شود.

ابزار

شما برای یادگیری ابزارها به مهارت نیاز دارید. یک مدیر پروژه باید کارهای زیادی را انجام دهد. به همین دلیل برای آنها مهم است که یک جعبه ابزار از نرم افزار داشته باشند. خوشبختانه، برای هر سبک کار، ساختار تیم و نیاز گروه ها یک نرم افزار وجود دارد و برای هر نیاز ده ها ابزار آماده برای رفع آن وجود دارد. پیشنهاد می کنیم بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه را مشاهده کنید.

مهارت های فنی

تعداد مهارت های فنی که یک مدیر پروژه روی میز می آورد می تواند آنها را از متوسط ​​به تخصصی برساند، مهم است. آیا می تواند یک محصول را با استفاده از تکنیک های مختلف بررسی کند؟ آیا مهارت های اساسی در طراحی دارد؟ آیا کدی را می تواند بخواند یا توسعه دهد؟

 

کلام آخر

در این مقاله به ۱۰ مهارت مدیریتی پروژه اشاره کردیم این مهارت های مدیریت پروژه بر اساس استانداردهای بین المللی مدیریت پروژه تعریف شده اند امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.